رشد خانواده در ایران مقدس است نه قراردادی

مقدمه خانواده نزدیک ترین نهاد به جامعه است. او می آفریند، تربیت می کند، نسل جدیدی می سازد و آینده جامعه را با آن سامان می دهد. بنابراین در طول تاریخ خانواده تأثیرپذیری از جامعه و رویدادهای آن است. از جمله این تغییرات، تغییر حرکت خانواده از امر مقدس به قرارداد خانوادگی است; به دلایل زیر: – خانواده برای قرن ها پناهگاه مردم بود. مردم با آن امنیت پیدا کردند و در عین حال از بن بست خارج شدند. بنابراین، در گذشته، کانون خانواده نسبت به سایر نهادها مسئولیت شخصی داشت (قداست امری مقدس نیست، بلکه دلالت بر اولویت خانواده در سلسله مراتب ارزشی دارد. بنابراین خانواده محل زندگی انسان است). ، ارزش والای آن مقدس شمرده می شود). خانواده احترام نانوشته ای داشتند. حدود ارتباط درون خانواده و خارج از خانواده به وضوح مشخص شد و حفظ آبرو و تداوم تعهد آن خط قرمزی برای هر خانواده در نظر گرفته شد. در بررسی های علمی هیچ اثری از خشونت در خانواده وجود نداشت و نمی توان آن را مشخص کرد. همه اعضای خانواده به ویژه زنان موظف بودند به خانواده احترام بگذارند و حتی در خلوت از صحبت درباره خانواده منصرف شدند. مردم در زمان تشکیل خانواده (ازدواج) و صاحب فرزندی، شهروندانی منظم و ارزشمند محسوب می شدند. امید به زندگی و زندگی اجتماعی خانواده بالا بود و ازدواج خود زندگی بود، احساس تجرد به ظاهر نمی رسید، حتی در افکار مردم وجود نداشت. از طرفی زن مطلقه در ساختار عادی جامعه چنان جایگاهی نداشت که در ساختار ارتباطی فرد منزوی شود و جامعه او را ترک کند. یک مانع اجتماعی قوی در رابطه زن و شوهر وجود داشت. مجموعه موانع اجتماعی سنگین و فرهنگ و قداست حاکم به معنای ترک خانه بود که پاسخگوی بسیاری از نیازها بود. حیثیت افراد کمتر از توانایی فردی بود و خانواده مایه افتخار و سربلندی محسوب می شد و در صورت سقوط خانواده (به هر دلیلی، جنایت، دزدی و…) افراد یکی یکی تبعید اجتماعی می شدند. تا حد آزار و اذیت و احتمالاً تهمت ساختار خانواده در طول قرن ها به گونه ای ساخته شده بود که نزدیکی پدر و اطاعت از اعضا الگوی گسترده ای بود. در ایلخانی، مرد پدر، مدیر و سرپرست خانواده بود. یک جورهایی عقد به سلیقه پدر و شاید کمی مادر انجام شد. مؤسسه خانواده تأمین کننده کار و مسکن کودک بود. به جرات می توان گفت؛ خانواده تنظیم کننده نظام ارزشی و الگوی واحد اطاعت، تایید و پذیرش الگوی غالب برای همه اعضای خانواده و همه خانواده ها بود. شکل و روند تغییر، با آنچه پیش آمد، می توان گفت که در گذشته فرزندان زندگی، هویت و شرافت اجتماعی خود را از خانواده دریافت می کردند. اما اکنون مردم زندگی شخصی خود را با فلسفه ای متفاوت از گذشته تعریف می کنند: امروز زندگی فقط یک لحظه برای لذت بردن نیست. خانواده هایی که نیازهای اولیه افراد را برآورده نمی کنند، پایدار نیستند. جایگزینی کودک محور برای جنایت کشی یا انقیاد خالص کودکان. از دلایل اصلی دگرگونی خانواده می توان عوامل زیر را برشمرد: – امواج تغییر از دوره رنسانس آغاز شد. با شکل گیری پدیده انسانیت، تجلی فردگرایی و پس از ولتر، روسو، دیدرو… عصر روشنگری و ادبیات را پایه گذاری کردند و بر ارزش والای و منحصر به فرد هر انسانی تاکید کردند. – حرکت سریع زمان، تکنولوژی و امپراتوری رسانه ای در ارتباطات باعث شد که جوانان بر امواج تحول سوار شوند و سالمندان کنار گذاشته شوند، از این رو مفهوم عظمت و سالمندی معنای جدیدی پیدا کرد و با آن قدرت، وضعیت معامله جایگزین آن شد.

نتیجه‌گیری: هر دو رویداد فوق باعث شد تا هاله ارزش و قداست خانواده باعث تغییر آشکار و جابه‌جایی ارزش‌ها شود. از این پس الگوی واحدی از «خانواده» وجود ندارد، بلکه «چند نوع خانواده» وجود دارد و خانواده تنها مرجع قدردانی و قدردانی است; در یک کلام حرفی نیست. انسان با دوری از خانواده ارزش خود را می سازد. به عنوان مثال، پدیده طلاق دیگر به عنوان یک پدیده پرت اجتماعی شناخته نمی شود، همانطور که تجرد ارزش انسانی را کاهش نمی دهد.

در نهایت باید گفت که امروزه خانواده بر اساس عقد ایجاد می شود و تا زمانی که مفاد عقد وجود دارد وجود دارد. به ویژه در شرایطی که شاهد ورود بی سابقه زنان به تمامی عرصه های مختلف اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی جامعه هستیم.

باقر ساروخانی پاییز ۱۴۰۲

باقر ساروخانی

Nick Webster

مزاحم عمومی فن غذا. حلال مشکل بدون عذرخواهی کارآفرین. خواننده.

تعبیر خواب رایگان با پشتیبانی 24 ساعته
تعبیر خواب خوردن برف یوسف پیامبر
تعبیر خواب خوردن برف یوسف پیامبر
تعبیر خواب مهمان داشتن امام صادق
تعبیر خواب مهمان داشتن امام صادق
قیمت پرینتر: مفهوم، اهمیت و کاربردها
تماس با ما